Rödl & Partner vietnē ir izmantotas tehniskās sīkdatnes un bezsīkdatņu izsekošanas tehnoloģija Matomo, lai saglabātu anonīmus analītikas un statistikas datus par šīs tīmekļa vietnes datu plūsmu, ar mērķi uzlabot Rödl & Partner vietnes darbību un padarīt to vēl ērtāku lietotājam. Ja Jūs nepiekrītat jūsu paradumu analīzei šajā tīmekļa vietnē, izmantojot Matomo, dati netiks vākti. Jums ir iespēja atteikties izmantot šo tehnoloģiju analītikas un statistikas nolūkos, klikšķinot šeit.

Tāpat jums ir iespēja piekrist vai atteikties no šajā vietnē izmantotajām tehniskajām sīkdatnem, kas palīdz Rödl & Partne apkopot statistikas datus par šīs mājaslapas apmeklēšanu. Izvēle izdarāma klikšķinot uz attiecīgu pogu šī banera apakšā. Detalizētāka informācija par Rödl & Partner privātuma aspektiem atrodama šeit.



Ieņēmumu un izdevumu periodizācija!

PrintMailRate-it

​​

Viena no visbiežāk sastopamajām kļūdām revīzijās – nepareiza ieņēmumu un izdevumu periodizācija!
Šajā rakstā skaidrojam: uzkrāšanas principa būtību un-Incoterms ietekmi uz periodizāciju.
Gada bilanci noslēdzot, aizvien biežāk aktualizējas jautājums par ieņēmumu un izdevumu pareizu periodizāciju! 

Saskaņā ar LR likumdošanu, grāmatvedībā piemēro uzkrāšanas principu. Uzkrāšanas princips paredz to, ka visi darījumi, kas attiecas uz konkrēto pārskata gadu, ir jāatzīst šajā gadā, neskatoties uz to, ka rēķins saņemts vai izrakstīts vēlāk/agrāk. 

Saistībā ar ikdienas rēķiniem uzskaite ir diezgan vienkārša un skaidra
​🟢Ienākošie rēķini: izdevumi tiek uzskaitīti tajā periodā, kad preces vai pakalpojumi tika faktiski saņemti, pat ja rēķins tiek apmaksāts vēlāk. 

🟢​Izejošie rēķini: ieņēmumi tiek uzskaitīti tajā periodā, kad preces vai pakalpojumi tika faktiski piegādāti, pat ja maksājums tiek saņemts vēlāk. 


Nedaudz sarežģītāk paliek, ja preču piegādē un iegādē tiek piemēroti Incoterms (International Commercial Terms) starptautiski tirdzniecības noteikumi, kas nosaka pārdevēja un pircēja pienākumus, riskus un izmaksas preču piegādes procesā.

Šeit ir daži svarīgi aspekti, kas jāņem vērā, ievērojot Incoterms grāmatvedībā

​Pienākumu sadalījums

Incoterms skaidri nosaka, kurš ir atbildīgs par dažādiem piegādes posmiem, piemēram, preču iekraušanu, transportēšanu, apdrošināšanu un muitošanu. Tas palīdz precīzi uzskaitīt izdevumus un ieņēmumus. 


​Riska pāreja

Incoterms nosaka, kad risks pāriet no pārdevēja uz pircēju. Piemēram, EXW (Ex Works) noteikumos risks pāriet pircējam, tiklīdz preces ir pieejamas pārdevēja telpā, t.i: ieņēmumus no preču pārdošanas uzskaita tad, kad ir ievēroti visi šie nosacījumi: preces (attiecīgos gadījumos – īpašumtiesības uz precēm), viss risks par to bojāšanos vai bojāeju (turpmāk – īpašuma tiesībām uz precēm raksturīgie riski) un visi varbūtējie ieguvumi no šīm precēm (piemēram, ienākumi un vērtības pieaugums) ir nodoti pircējam.

 

Ilustratīvi piemēri

Uz​ņēmums pārdod dažādus Ģipša produktus pircējam Ķīnā. Noteikts, ka preces tiks vestas ar kuģi, piemērotais Incoterm – DAP. DAP Incoterm ietvaros risks pāriet brīdī, kad pircējs saņem preces. Preces nodotas iekraušanai kuģī 25.12.2024., saskaņā ar bill of lading uz kuģa uzkrautas 28.12.2024. Partneris preces saņēmis 15.01.2025. Uzņēmums uz gada beigām veicis grāmatojumu D Pircēju parādi K Ieņēmumi par pilnu rēķina summu. 
Secinājums – nav pareizi, nepamatoti atzīti ieņēmumi un parādi, lai arī preces jau vizinās kuģī, saskaņā ar mūsu darījuma nosacījumiem, tās vēl pieder pārdevējam jeb mums. Uz 31.12.2024. nekam nav jābūt atzītam grāmatvedības uzskaitē saistībā ar šo darījumu. Pircēju parādi un ieņēmumi jāatzīst 2025. gadā; 

Ja uzdevumā augstāk aprakstītā situācija būtu nedaudz citādāka – darījums ir identisks, tikai Incoterm ir nevis DAP bet FOB. Uzņēmuma grāmatvede uzskata, ka rēķini jāgrāmato tikai tad, kad partneris preces ir saņēmis un nepievērš uzmanību Incoterms, tāpēc uz 31.12.2024. nav iegrāmatojusi neko. 

Arī šādā gadījumā nav pareizi – saskaņā ar FOB incoterm, risks pāriet, kad preces tiek uzkrautas uz kuģa. Uz kuģa tās uzkrautas 28.12.2024., līdz ar to šim pārdošanas rēķinam jābūt atzītam mūsu grāmatvedības uzskaitē uz 31.12.2024., jo faktiski preces jau pieder pircējam, lai arī tās vēl vizinās uz kuģa. Jāveic grāmatojums – D Pircēju parādi K Ieņēmumi par pilnu rēķina summu.

Ja jums ir jautājumi vai nepieciešama konsultācija, sazinieties ar Lāsmu Svikli – mēs ar prieku palīdzēsim!

Kontakti

Contact Person Picture

Lāsma Svikle

Revīzijas nodaļas vadītāja, zvērināta revidente, valdes locekle

+371 67334280

Nosūtīt pieprasījumu

Deutschland Weltweit Search Menu