Rödl & Partner vietnē ir izmantotas tehniskās sīkdatnes un bezsīkdatņu izsekošanas tehnoloģija Matomo, lai saglabātu anonīmus analītikas un statistikas datus par šīs tīmekļa vietnes datu plūsmu, ar mērķi uzlabot Rödl & Partner vietnes darbību un padarīt to vēl ērtāku lietotājam. Ja Jūs nepiekrītat jūsu paradumu analīzei šajā tīmekļa vietnē, izmantojot Matomo, dati netiks vākti. Jums ir iespēja atteikties izmantot šo tehnoloģiju analītikas un statistikas nolūkos, klikšķinot šeit.

Tāpat jums ir iespēja piekrist vai atteikties no šajā vietnē izmantotajām tehniskajām sīkdatnem, kas palīdz Rödl & Partne apkopot statistikas datus par šīs mājaslapas apmeklēšanu. Izvēle izdarāma klikšķinot uz attiecīgu pogu šī banera apakšā. Detalizētāka informācija par Rödl & Partner privātuma aspektiem atrodama šeit.



Transfertcenu aspekti saistīto pušu pakalpojumu darījumos

PrintMailRate-it

​​​​​​​​​​​​ 2025. gada 15. jūlijā | Lasīšanas laiks 20 minūtes​​​


Pakalpojumi, kas tiek sniegti vai saņemti no saistītām pusēm, ir viens no lielākajiem klupšanas akmeņiem nodokļu administrācijas veiktajās transfertcenu pārbaudēs. Nereti uzņēmumiem, nespējot pilnvērtīgi un ticami adresēt nodokļu administrācijas uzdotos jautājumus par šādiem pakalpojumu darījumiem, tiek piemēroti (citreiz pat iespaidīgi) uzņēmuma ienākuma nodokļu uzrēķini un sodi. 


Lai no tā izvairītos, apskatīsim nozīmīgākos riskus un to iespējamos risinājumus

1. Nespēja konkrēti pamatot uzņēmuma gūto labumu no saņemtā pakalpojuma – grupas uzņēmumi bieži vien nodokļu administrācijas pārbaudēs nespēj konkrēti pamatot saņemtā grupas pakalpojuma nepieciešamību un noderīgumu viņu saimnieciskajā darbībā. Īpaši tas attiecas uz saņemtiem vispārīgiem pakalpojumiem, piemēram, vadības vai saimnieciskās darbības atbalsta pakalpojumu darījumiem. Nespējot pamatot gūto labumu, nodokļu administrācija pakalpojumus var klasificēt kā ar saimniecisko darbību nesaistītas izmaksas un iekļaut tās ar uzņēmuma ienākuma nodokli apliekamajā bāzē. Tā kā šī summa var tikt iekļauta ar nodokli apliekamajā bāzē pat pilnā apmērā, uzņēmuma ienākuma nodokļu uzrēķins bieži vien ir daudz apjomīgāks, nekā parastai transfertcenu korekcijai.

Risinājums: Dokumentējiet kā tieši saņemtais pakalpojums no saistītās puses sniedz labumu un kāpēc tas nepieciešams Jūsu uzņēmuma darbībai un / vai efektivitātei. Saņemtais labums varētu būt iespēja ietaupīt izmaksas, unikālu pārdošanas kanālu nodrošināšana, u.c. Dokumentējot saņemto labumu, svarīgi pieturēties pie uzticamas un konkrēti pārbaudāmas informācijas.

2. Nepilnīgs vai neesošs līgums – bieži vien grupas uzņēmumi noslēdz savā starpā virspusēju pakalpojuma līgumu, kas neietver būtiskākās detaļas par pakalpojuma sniegšanu, vai nenoformē līgumu vispār. Tas var radīt neskaidrības par pakalpojumu sniegšanas detaļām, vēršot darījumam papildus uzmanību un pastiprinātu interesi no nodokļu administrācijas puses.

Risinājums: Noslēdziet līgumu, iekļaujot ne tikai virspusēju, bet arī detalizētu svarīgāko informāciju par pakalpojuma sniegšanas apstākļiem – izmaksu attiecināšanas principi, pakalpojumu mērķis un veiktās funkcijas, cenas noteikšana un pakalpojumu maksas aprēķins, u.c. 

3. Nepietiekama pamatojošā dokumentācija – lai gan daudzi nodrošinās tikai ar rēķina izrakstīšanu un labākajā gadījumā ar savstarpēji noslēgtu līgumu, tomēr bieži vien tas nav pietiekami un nerada pārliecību par pakalpojuma sniegšanas faktu. Līdzīgi kā nespējot pamatot gūto labumu, arī nespējot pamatot pakalpojuma gūšanas faktu, nodokļu administrācija pakalpojumus var klasificēt kā ar saimniecisko darbību nesaistītas izmaksas un iekļaut tās ar uzņēmuma ienākuma nodokli apliekamajā bāzē pat pilnā apmērā.

Risinājums: Saglabājiet e-pasta sarakstes (tai skaitā arī citās tiešsaistes saziņas platformās), pakalpojumā iesaistīto darbinieku darba laika tabeles, pakalpojumu izmaksu tāmes, pakalpojumu ietvaros sagatavotos nodevumus  u.c. materiālus, kas apliecina faktisko pakalpojuma sniegšanu.

4. Pakalpojuma maksa neatbilst tirgus cenu līmenim – saņemtā pakalpojuma maksa ir pārāk augsta, vai sniegtā pakalpojuma maksa ir pārāk zema. Abos gadījumos nodokļu administrācija var secināt, ka uzņēmums ir mākslīgi samazinājis savu ar uzņēmuma ienākuma nodokli apliekamo bāzi, un veikt transfertcenu korekciju (attiecīgi, palielinot ar nodokli apliekamo bāzi un piemērojot uzņēmuma ienākuma nodokļa uzrēķinu).

Risinājums: Novērtējiet, vai pakalpojumu cenas noteikšanā tiek korekti ievēroti izmaksu attiecināšanas principi un pakalpojuma ietvaros gūtā peļņa (cena) atbilst tam, kādu nesaistīta puse piemērotu funkcionāli līdzīgos darījumos.

Pēdējo gadu laikā Latvijas tiesu praksē arvien vairāk ir nonākušas tieslietas par saistīto pušu pakalpojumu darījumiem. Ja transfertcenu aspekti, kas saistīti ar šo pakalpojumu sniegšanu vai saņemšanu grupas ietvaros, netiek pietiekami nopietni izvērtēti, uzņēmums riskē nonākt nodokļu administrācijas redzeslokā vai pat saņemt nodokļu uzrēķinu / sodu.

Droši sazinieties ar mūsu transfertcenu un nodokļu speciālistiem, kā arī juristiem, ja Jums ir nepieciešams atbalsts
  • pakalpojumu līgumu izstrādē;
  • citu juridisko dokumentu noformēšanā;
  • transfertcenu dokumentācijas sagatavošanā;
  • tirgus cenu līmenim atbilstoša peļņas līmeņa noteikšanā;
  • jebkādās konsultācijās nodokļu un transfertcenu jautājumos. 

Kontakti

Contact Person Picture

Kārlis Stega

Nosūtīt pieprasījumu

Contact Person Picture

Kristīne Reimane

Nosūtīt pieprasījumu

Skip Ribbon Commands
Skip to main content
Deutschland Weltweit Search Menu